Πρώιμη παιδική ηλικία (2-5.5 ετών) – Σχολείο του δάσους "Πευκίτες"



Λειτουργούν 2 τμήματα για αυτήν την ηλικία, ένα κατά τις μέρες Τρίτη και Πέμπτη σε εβδομαδιαία βάση κι ένα κάθε δεύτερη Κυριακή (5 πρωινά κάθε εποχή του χρόνου μέχρι το Καλοκαίρι)

Το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα στο Δάσος που είναι μεταφορικά το «σχολείο» μας κι ο τρίτος μας δάσκαλος (ο πρώτος είναι ο εαυτός μας, ο δεύτερος ο παιδαγωγός)  τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας. Η «τάξη» λοιπόν της Πρώιμης Παιδικής ηλικίας, συναντιέται κάθε φορά στο ίδιο σημείο του δάσους με σκοπό να δημιουργηθεί εξοικείωση και αισθήματα φιλοξενίας και θαλπωρής στους μικρούς μας μαθητές. Εδώ η Παιδαγωγική του Δάσους έρχεται να εκπληρώσει ολόπλευρα τον ρόλο της, στοχεύοντας στη δημιουργία εκείνων των εμπειριών που μας  διαμορφώνουν κατά τα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής μας, χωρίς να το θυμόμαστε μεγαλώνοντας. Στοχεύοντας στο ελεύθερο παιδί!


Ανταπόκριση απο το Δασικό Νηπιαγωγείο – Απόηχοι από μια μέρα





Μια μικρή παρεούλα παιδιών κάτω από τον ένα πλάτανο με διάφανα κίτρινα φύλλα να φτιάχνει το δικό της παραμύθι, ενώ οι υπόλοιποι σκαρφαλωμένοι στα κλαδιά γειτονικού θάμνου να αλλάζουν συσχετισμούς και ρόλους κοινωνικού και φανταστικού παιχνιδιού σαν τα σύννεφα του φθινοπωρινού ουρανού. Ψάρεμα στο ρυάκι που προσμένει βροχή για να γοργοκυλήσει, με κλωστές και νήματα.
Ακολουθήσαμε μονοπάτια που είχαν ανοίξει τα ζωάκια του δάσους, ακούσαμε το τερέτισμα του κοκκινολαίμη κι αφουγκραστήκαμε την ησυχία και το απαλό τραγούδι του πεύκου από το φύσημα του μικρού αγέρα. Τραγουδήσαμε επιστρέφοντας το αγαπημένο μας και πιασμένοι χέρι-χέρι:

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Ένα σάλτο σταματάει, ο λαγός μας προχωράει.
Ο σκαντζόχοιρος τσιμπάει, το ποδάρι του τρυπάει.

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Σίγουρα πουλί ‘ναι αυτό, το κοράκι το μικρό.
Αγριογούρουνο χοντρό, άνοιξε τρύπα εδώ.
Μια γραμμή έχει υφάνει, η νυφίτσα βόλτες κάνει.
Δυο γραμμές πάνω στο χιόνι, κύκλους κάνουμε όλοι.

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Μες το κρύο και το χιόνι, προχωράει και δεν παγώνει,
Δυο πατούσες, μήπως θα ‘ναι….;
Σίγουρα του λύκου θα ‘ναι!

Τα ίχνη της αλεπούς σε κάθε μας βήμα, το μουκάνισμα του αρσενικού ελαφιού να καλωσορίζει την εποχή του κρύου που έρχεται, αν και φαντάζει ακόμα μακρινή.

Πίσω στο κτίριο, ο λαχανόκηπος της αειφορίας και η γωνιά της κομποστοποίησης, το ξύλινο καράβι, η τραμπάλα από ανακυκλωμένα υλικά που παντρεύονται ταιριαστά με το ξύλο, η ξύλινη τσουλήθρα που ακολουθεί την κατωφέρεια  του εδάφους, αιώρες να λικνίζουν τα γεμάτα γλυκιά αποκάρωση παιδάκια στη μεσημεριανή λιακάδα ενός απαλού ήλιου, μεταμφιέσεις, ζύμωμα ψωμιού κάτω από τον ίσκιο της ελιάς με τον μούστο που φτιάξαμε τρυγώντας τ’ αμπέλια μας. Παιδικά γέλια, παιδικές φωνές. Μουσικά παιχνίδια, ξύλινα ζωάκια και πήλινες λαλίτσες ώστε να προσελκύσουμε πουλάκια κάτω από την ταΐστρα των φτερωτών μας φίλων, «τα βρώμικα μαθηματικά» μας, η τέχνη της γης και του εφήμερου (πόσο ταιριαστό για την παιδική ηλικία τους!), κουκλοθέατρο, «Αρχή του παραμυθιού καλησπέρα τς αφεντιές σας»!



ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΓΗΣ

Τέχνη της γης, τέχνη του εφήμερου. Με κλαδιά, χώμα, πηλό, καρπούς και φύλλα τα παιδιά δημιουργούν αυθόρμητα τα δικά τους έργα τέχνης και –γιατί όχι;- τα καταστρέφουν κατόπιν.


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

Η πιο ολοκληρωμένη παιδαγωγική προσέγγιση για μια πλήρη κιναισθητική ανάπτυξη με την καρδιά, το νου και τα χέρια. Για παιδιά που ηγούνται της ζωής τους.



ΒΡΩΜΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Τα παιδιά χρειάζονται πραγματικές εμπειρίες για να μπορέσουν να συλλάβουν τις αφηρημένες έννοιες των μαθηματικών και της φυσικής.



ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ

Τα πάντα μπορούν να μας αφηγηθούν μια ιστορία: από το κλαδάκι που αλλάζει χέρια καθώς καθόμαστε στον κύκλο μας γύρω από την φωτιά, μέχρι το φύσημα του αγέρα ανάμεσα στον πεύκο και το μεγάλο βράχο στην άκρη του φαραγγιού. Αυθόρμητες ιστορίες, αλλά κι αρχαίοι μύθοι.


ΜΟΥΣΙΚΗ

Κρουστά και πνευστά μουσικά όργανα. Αλλά και αντικείμενα που μπορούν να παράξουν μουσική. Χορογραφικές παρτιτούρες στον χώρο,


ΦΙΛΙΑ

Η αξία της φιλίας, του μοιράσματος, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης αποτελούν καίριους στόχους μας. Και πετυχαίνουμε με έναν τρόπο μαγικό σχεδόν!