Πρώιμη παιδική ηλικία (2-5 ετών) – Σχολείο του δάσους "Πευκίτες"






Πρόκειται για μια νομοθετική επιδίωξη των ΠΕΥΚΙΤΩΝ που κοντεύει να κλείσει δεκαετία. Πραγματικότητα καθημερινή για εκατοντάδες παιδιά στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και του Καναδά, το Σχολείο του Δάσους των ΠΕΥΚΙΤΩΝ υλοποιείται στα πλαίσια που του επιτρέπει η ελληνική νομοθεσία, ενώ τελεί και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας.

Η μέρα μας συνήθως ξεκινά με την άφιξη των Δασένιων οικογενειών, σε ένα από τα δύο σημεία του δάσους όπου σημείο αναφοράς αποτελούν δύο ξύλινες, φορητές κατασκευές που λειτουργούν ως καταφύγια σε περίπτωση καταιγίδας. Κάτω από τα πλατάνια κάνουμε τον κύκλο μας, μοιραζόμαστε τα νέα μας και τραγουδάμε με παντομίμα το «Βήμα-βήμα ένα δυο, ποιός να πέρασε από ‘δω;» που συνήθως καταλήγει σε ένα ξέφρενο κυνηγητό ανάμεσα στα δέντρα μεταξύ «λύκων κι ελαφιών».

Ύστερα η πεταλούδα, το σκαθάρι ή ο κοκκινολαίμης θα οδηγήσουν τα βήματα μας στον βράχο της αλεπούς, στο αρχαίο λατομείο και στην ακροποταμιά, ή στο μυστηριώδες δάσος, στο φαράγγι ή τα λιβάδια όπου το ελεύθερο παιχνίδι θα εξακτινωθεί σε όλες του τις εκφάνσεις ανάλογα με το δυναμικό και τα ενδιαφέροντα των παιδιών: καλάμια ψαρέματος από κλαδάκια και κουκουνάρια, καλύβες από καλαμιές, κουκλάκια από βελανίδια και καρύδια. Παράλληλα, το εξερευνητικό παιχνίδι, με παρατηρήσεις για τον μικρόκοσμο, στοιχεία μετεωρολογίας και προσανατολισμού, αρχαιολογικές παρατηρήσεις, ανακάλυψη βρώσιμων φρούτων και φυτών του δάσους (από σπαράγγια μέχρι βατόμουρα), messy maths και forest craft όπως και μια ολόπλευρη ανάπτυξη της συναισθηματικής κατάστασης του κάθε παιδιού μέσω της ενσυναίσθησης και της δημιουργίας φιλίων για μια ζωή, καλλιεργούνται ταυτόχρονα.

Η μέρα μας κλείνει με την αφήγηση παραμυθιού το οποίο βασίζεται στις μηνιαίες έννοιες που δουλεύουμε κάθε εποχή του χρόνου, ενώ παράλληλα γύρω από την φωτιά μας ψήνουμε μήλα ή πατάτες μπηγμένες σε κλαράκια που μαζέψαμε από το δάσος ολούθε.



Απόηχοι από μια μέρα





Μια μικρή παρεούλα παιδιών κάτω από τον ένα πλάτανο με διάφανα κίτρινα φύλλα να φτιάχνει το δικό της παραμύθι, ενώ οι υπόλοιποι σκαρφαλωμένοι στα κλαδιά γειτονικού θάμνου να αλλάζουν συσχετισμούς και ρόλους κοινωνικού και φανταστικού παιχνιδιού σαν τα σύννεφα του φθινοπωρινού ουρανού. Ψάρεμα στο ρυάκι που προσμένει βροχή για να γοργοκυλήσει, με κλωστές και νήματα.
Ακολουθήσαμε μονοπάτια που είχαν ανοίξει τα ζωάκια του δάσους, ακούσαμε το τερέτισμα του κοκκινολαίμη κι αφουγκραστήκαμε την ησυχία και το απαλό τραγούδι του πεύκου από το φύσημα του μικρού αγέρα. Τραγουδήσαμε επιστρέφοντας το αγαπημένο μας και πιασμένοι χέρι-χέρι:

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Ένα σάλτο σταματάει, ο λαγός μας προχωράει.
Ο σκαντζόχοιρος τσιμπάει, το ποδάρι του τρυπάει.

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Σίγουρα πουλί ‘ναι αυτό, το κοράκι το μικρό.
Αγριογούρουνο χοντρό, άνοιξε τρύπα εδώ.
Μια γραμμή έχει υφάνει, η νυφίτσα βόλτες κάνει.
Δυο γραμμές πάνω στο χιόνι, κύκλους κάνουμε όλοι.

Βήμα-βήμα, ένα – δυο!
Ποιος να πέρασε από ‘δω;
Βήμα-βήμα ένα δυο!
Μόνη μου θε να το βρω.

Μες το κρύο και το χιόνι, προχωράει και δεν παγώνει,
Δυο πατούσες, μήπως θα ‘ναι….;
Σίγουρα του λύκου θα ‘ναι!

Τα ίχνη της αλεπούς σε κάθε μας βήμα, το μουκάνισμα του αρσενικού ελαφιού να καλωσορίζει την εποχή του κρύου που έρχεται, αν και φαντάζει ακόμα μακρινή.

Πίσω στο κτίριο, ο λαχανόκηπος της αειφορίας και η γωνιά της κομποστοποίησης, το ξύλινο καράβι, η τραμπάλα από ανακυκλωμένα υλικά που παντρεύονται ταιριαστά με το ξύλο, η ξύλινη τσουλήθρα που ακολουθεί την κατωφέρεια  του εδάφους, αιώρες να λικνίζουν τα γεμάτα γλυκιά αποκάρωση παιδάκια στη μεσημεριανή λιακάδα ενός απαλού ήλιου, μεταμφιέσεις, ζύμωμα ψωμιού κάτω από τον ίσκιο της ελιάς με τον μούστο που φτιάξαμε τρυγώντας τ’ αμπέλια μας. Παιδικά γέλια, παιδικές φωνές. Μουσικά παιχνίδια, ξύλινα ζωάκια και πήλινες λαλίτσες ώστε να προσελκύσουμε πουλάκια κάτω από την ταΐστρα των φτερωτών μας φίλων, «τα βρώμικα μαθηματικά» μας, η τέχνη της γης και του εφήμερου (πόσο ταιριαστό για την παιδική ηλικία τους!), κουκλοθέατρο, «Αρχή του παραμυθιού καλησπέρα τς αφεντιές σας»!



ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΓΗΣ

Τέχνη της γης, τέχνη του εφήμερου. Με κλαδιά, χώμα, πηλό, καρπούς και φύλλα τα παιδιά δημιουργούν αυθόρμητα τα δικά τους έργα τέχνης και –γιατί όχι;- τα καταστρέφουν κατόπιν.


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

Η πιο ολοκληρωμένη παιδαγωγική προσέγγιση για μια πλήρη κιναισθητική ανάπτυξη με την καρδιά, το νου και τα χέρια. Για παιδιά που ηγούνται της ζωής τους.



ΒΡΩΜΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Τα παιδιά χρειάζονται πραγματικές εμπειρίες για να μπορέσουν να συλλάβουν τις αφηρημένες έννοιες των μαθηματικών και της φυσικής.



ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ

Τα πάντα μπορούν να μας αφηγηθούν μια ιστορία: από το κλαδάκι που αλλάζει χέρια καθώς καθόμαστε στον κύκλο μας γύρω από την φωτιά, μέχρι το φύσημα του αγέρα ανάμεσα στον πεύκο και το μεγάλο βράχο στην άκρη του φαραγγιού. Αυθόρμητες ιστορίες, αλλά κι αρχαίοι μύθοι.


ΜΟΥΣΙΚΗ

Κρουστά και πνευστά μουσικά όργανα. Αλλά και αντικείμενα που μπορούν να παράξουν μουσική. Χορογραφικές παρτιτούρες στον χώρο,


ΦΙΛΙΑ

Η αξία της φιλίας, του μοιράσματος, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης αποτελούν καίριους στόχους μας. Και πετυχαίνουμε με έναν τρόπο μαγικό σχεδόν!